Drukte bij de gemeente: wachttijden voor afspraken lopen op

Geplaatst op donderdag 14 maart 2024

Wil je een afspraak maken bij de balie, bijvoorbeeld om een rijbewijs aan te vragen, paspoort te verlengen of omdat je een uittreksel nodig hebt? Let er dan op dat het op dit moment erg druk is. De wachttijden voor een afspraak lopen helaas op.

Hoe komt dat?

Rond deze tijd moeten heel veel mensen hun paspoort of identiteitskaart vernieuwen. Dat komt doordat in 2014 de geldigheid van deze (reis)documenten is veranderd: van 5 naar 10 jaar. Nu, 10 jaar later, moeten heel veel mensen dus hun documenten laten verlengen. Dit is de grootste reden van de drukte. Dit geldt niet alleen voor onze gemeente, maar voor gemeenten in het hele land.

Extra inzet

Hoewel we goed voorbereid zijn op de drukte, is de kans groot dat je langer moet wachten dan je gewend bent. Hoe dan ook, we doen er alles aan om je zo snel mogelijk te helpen. We draaien op volle kracht en zetten zoveel mogelijk balies en medewerkers in.

Online regelen

De drukte heeft invloed op alle afspraken aan de balie. Gelukkig kun je sommige dingen online heel makkelijk regelen, zoals je verhuizing doorgeven, geboorteaangifte doen of je rijbewijs verlengen.

Paspoort gratis thuis laten bezorgen

Om je paspoort of identiteitskaart aan te vragen of te verlengen moet je wel naar het gemeentehuis komen. Toch willen we je hierbij ook gemak bieden. Je kunt ervoor kiezen om je nieuwe paspoort gratis thuis te laten bezorgen. Dat scheelt je in ieder geval één (afhaal)afspraak! Kijk op de pagina paspoort of de pagina Identiteitskaart hoe je dit regelt.