Melding over de buitenruimte
Is er iets kapot in je buurt, ligt er afval of heb je overlast? Dan kun je dat hier heel eenvoudig online melden. Je kunt natuurlijk ook bellen met 0485-854000. Is er sprake van een gevaarlijke situatie? Bel dan met de gemeente.
Voor spoedeisende hulp of direct levensbedreigende situaties, bel altijd 112.
Wat kan ik melden?
Voorbeelden van zaken die je kunt melden bij de gemeente:
- Losse stoeptegel
- Afvalzakken niet opgehaald
- Kliko niet geleegd of defect
- Gat in de weg
- Kapotte straatverlichting
- Schade aan lantaarnpalen of verkeersborden
- Onveilige plekken
- Achterstallig onderhoud aan openbaar groen, zoals onkruid
- Afgewaaide takken, omgewaaide bomen
- Vernield groen
- Zwerfvuil
- Overvolle afvalbakken
- Dode dieren langs de weg of in het water
- Stankoverlast
- Achtergelaten fietsen of auto’s
- Onderhoud van speelplekken
- Kapotte of onveilige speeltoestellen
Hoe moet ik melden?
Melden doe je via de MijnGemeente app, via de website, telefonisch, Whatsapp of email.
Via de MijnGemeente app kun je een nieuwe melding doen en daarna volgen of deze in behandeling of afgehandeld is. Je ziet ook of anderen een probleem al gemeld hebben.
MijnGemeente app
Je kunt je melding ook doen via de MijnGemeente app. Download de MijnGemeente app gratis via Google Play (Deze link gaat naar een andere website) of App Store (Deze link gaat naar een andere website).
Wat gebeurt er met mijn melding?
Jouw melding wordt door de gemeente in behandeling genomen. Ernstige en dringende zaken herstellen we snel, zaken die uitgezocht of ingepland moeten worden duren uiteraard wat langer. Soms kan het probleem helemaal niet opgelost worden. Dan krijg je daar bericht van. Duurt het volgens jou te lang? Bel dan even met de gemeente.
Reparatie van kapotte straatverlichting wordt door een gespecialiseerd bedrijf gedaan. Zij rijden reparatierondes. Het kan daardoor ongeveer 2 weken duren voordat een kapotte straatlantaarn is gerepareerd.
Wat kan ik niet melden?
Voorbeelden van zaken die je niet kunt melden via de app of website:
- Hinder van bomen van anderen: dit is een privaatrechtelijke situatie die je zelf met je buren moet oplossen.
- Achterpaden/brandpaden (bijv. meldingen over groen, bestrating, schuttingen): deze grond is bijna altijd eigendom van een particuliere woningeigenaar of woningbouwvereniging (huurwoningen). Je zoekt zelf met hen naar een oplossing, de gemeente kan hiermee niet helpen.
- Verstopt riool op eigen grond? Je lost als woningeigenaar zelf problemen op met de riolering op eigen grond. Huur je een woning? Neem dan contact op met de verhuurder. Je kunt controleren waar het probleem zich voordoet via het ontstoppingspunt (erfscheidingsputje).
- Een verdachte situatie, overlast door het gedrag van andere mensen (bijvoorbeeld door jeugd of bij een burenruzie), fraude of mishandeling? Kijk bij de meldwijzer hoe je dit kunt melden.
- Geluidsoverlast van vliegtuigen (bijvoorbeeld F-35): Vliegbasis Volkel doet er alles aan om geluidsoverlast zo veel mogelijk te beperken. Heb je als omwonende toch hinder van het geluid? Dan kunt je gratis de landelijke klachtenlijn bellen van Defensie of een klacht indienen (Deze link gaat naar een andere website).
Melding overlast van bedrijven
Heb je overlast van geur, geluid, trillingen of stof van bedrijven in Brabant? Meld dit dan bij de milieuklachtencentrale via 073-6812821 of via een webformulier op www.milieuklachtencentrale.nl (Deze link gaat naar een andere website). De melding komt dan rechtstreeks bij de ODBN binnen.