Bezoek alleen op afspraak

Om je beter en sneller te kunnen helpen, werken wij alleen op afspraak.

Afspraak maken (Deze link gaat naar een andere website)

Uitkering voor zelfstandig ondernemers

Ben je zelfstandig ondernemer en heb je financiële problemen? Ontvang je een bijstandsuitkering en heb je plannen om een zelfstandige onderneming te starten? Wil je stoppen met een zelfstandige onderneming? In zo'n situatie kun je recht hebben op een (aanvullende) bijstandsuitkering volgens de Bbz (besluit bijstandverlening zelfstandigen) 2004.

Wat is Bbz 2004

Het Bbz 2004 is een regeling die het voor de gemeente mogelijk maakt om mensen met een eigen bedrijf (tijdelijk) te helpen. Deze hulp kan op verschillende manieren:

Wil je weten of jij hier ook recht op hebt? Kijk dan eerst op www.krijgikbbz.nl (Deze link gaat naar een andere website). Deze website heeft een korte vragenlijst waarmee je kunt kijken of je mogelijk ook recht hebt op de Bbz.

Op de site van Instituut voor het Midden en Kleinbedrijf (IMK) (Deze link gaat naar een andere website), vind je meer informatie over het Bbz 2004.

Voorwaarden

Je kunt voor een uitkering in aanmerking komen of bedrijfskapitaal aanvragen als er sprake is van een zelfstandige onderneming. Dit is het geval als:

Je krijgt bijstand vanaf het moment dat je recht hebt op hulp, maar niet eerder dan de datum waarop je jezelf gemeld hebt.

Wat moet je doen

Startende ondernemer

Heb je een bijstandsuitkering en wil je een eigen bedrijf starten? Bespreek dit dan met een consulent van Werk en Inkomen. Maak hiervoor een ondernemingsplan. Dit ondernemingsplan gebruiken we om te beoordeeld of jouw plan kan leiden tot een succesvol bedrijf.

Bestaande ondernemers

Heeft jouw eigen bedrijf (tijdelijke) financiële problemen? Je kunt via het Bbz (besluit bijstandverlening zelfstandigen) hulp krijgen als je bedrijf uiteindelijk weer winstgevend is. Je kunt dan een tijdelijke uitkering krijgen. Het kan ook dat je een lening krijgt om uit de problemen te komen. Voor een lening betaal je wel rente.

Persoonlijke gegevens

Om een besluit te kunnen nemen op de aanvraag hebben we jouw persoonlijke gegevens nodig. Ook vragen we alle gegevens van je bedrijf: laatste drie jaarrekeningen en aangiften Inkomstenbelasting, recente omzetgegevens, inschrijving Kamer van Koophandel en bankafschriften (drie maanden).

Termijn

De beslistermijn voor een aanvraag Bbz 2004 is wettelijk bepaald op maximaal dertien weken. In de praktijk is het besluit na zes tot acht weken bekend. We zullen, als dat nodig is. een extern advies aanvragen om de beoordeling zo goed mogelijk te kunnen doen.

Wat heb je nodig

Welke documenten je nodig hebt, hangt af van jouw situatie. Een aantal documenten heb je in ieder geval nodig:

Heb je een eigen bedrijf met financiële problemen of dat niet levensvatbaar is? Dan heb je meestal ook de volgende documenten nodig:

Meer informatie

Neem voor meer informatie contact op met Sociaal Domein via poort@landvancuijk.nl of 0485-854444. Het Sociaal domein is telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur.