Stemmen voor de verkiezing van het Europees Parlement als niet-Nederlander

Heb je de nationaliteit van één van de lidstaten van de Europese Unie? Dan kun je ervoor kiezen om in Nederland te stemmen voor de Nederlandse leden van het Europees Parlement. Je kunt er ook voor kiezen om te stemmen in jouw land van herkomst voor de leden van je eigen lidstaat. Je moet wel kiezen: twee keer stemmen mag niet.

In het land van herkomst stemmen

Wil je stemmen in het EU-land waarvan je de nationaliteit hebt? Dan moet je in dat land aangeven dat je wilt stemmen als kiezer in het buitenland. Je mag dan niet in Nederland je stem uitbrengen en je krijgt ook geen stempas. Je hoeft dan niets door te geven aan de gemeente Land van Cuijk.

In Nederland stemmen

Wil je in Nederland stemmen? Dan moet je het registratieformulier invullen. Je stuurt het formulier samen met een kopie van je geldige legitimatiebewijs naar de gemeente.

Voorwaarden

Het registratieformulier moet uiterlijk op dinsdag 23 april 2024 door de gemeente Land van Cuijk zijn ontvangen.

Als je je al eerder hebt geregistreerd als kiezer in Nederland voor een eerdere Europees Parlementsverkiezing, hoef je dat niet nog een keer te doen.

Heb je (ook) de Nederlandse nationaliteit, ben je 18 jaar of ouder en woon je in de gemeente Land van Cuijk ? Dan hoef je geen formulier in te vullen. Je bent dan automatisch geregistreerd als kiezer.

Registratieformulier Y32

Met het registratieformulier Y32 verklaar je niet in een ander land te stemmen. Je vindt het Y-32 formulier op de website van de Rijksoverheid (Deze link gaat naar een andere website). Daar vind je ook de vertalingen naar het Duits, Engels, Frans, Italiaans, Pools en Spaans. (Deze link gaat naar een andere website)

Stuur het ingevulde registratieformulier Y32 via e-mail of per post naar de gemeente, met een kopie van je geldige identiteitsbewijs.

Registratie intrekken

Heb je vragen over je registratie? Of heb je je eerder in Nederland geregistreerd voor de Europees Parlementsverkiezing, maar wil je bij de verkiezing in juni 2024 stemmen in het EU-land waarvan je de nationaliteit hebt? Neem contact op met Team Verkiezingen via een e-mail naar verkiezingen@landvancuijk.nl of bel naar 0485 854000.