Evenement organiseren
Wil je een evenement organiseren? Kijk dan eerst of jouw evenement zonder vergunning kan. Zo niet, controleer dan via de vergunningchecker (Deze link gaat naar een andere website) of een vergunning nodig is of dat een melding voldoende is. Na het invullen kun je meteen de vergunning aanvragen. Bij de aanvraag van de vergunning zijn gegevens nodig. Bekijk hieronder wat er opgevraagd wordt.
Als je wilt, kun je vooraf ook een vooroverleg houden met één van onze evenementencoördinatoren of vergunningverleners.
Als we je aanvraag of melding niet op tijd ontvangen hebben, kan het zijn dat deze niet meer in behandeling wordt genomen. Het evenement kan dan niet doorgaan.
Organiseer je een evenement tussen 20 en 29 juni 2025 ? De kans bestaat dat wij géén vergunning binnen die periode kunnen geven. Vanwege de NAVO-top in Den Haag in die week is er minder politiecapaciteit voor lokale evenementen.
Kosten
Product | Prijs |
---|---|
Melding evenement | Gratis |
Evenementenvergunning A-evenement | € 283,10 |
Evenementenvergunning B-evenement | € 849,55 |
Evenementenvergunning C-evenement | € 1.415,00 |
Ontheffing voor schenken van alcoholhoudende drank (artikel 35 Alcoholwet) | € 56,60 |
Geluidsontheffing | € 33,95 |
Ontheffing overnachten | € 33,95 |
Ontheffing Zondagswet | € 33,95 |
Verenigingen en stichtingen die maatschappelijke, sociale of culturele activiteiten organiseren en vooral met vrijwilligers werken, kunnen zonder kosten een evenementenvergunning aanvragen. Er worden dan ook voor andere ontheffingen en vergunningen die voor het evenement nodig zijn geen kosten berekend.
Soorten evenementen
Evenementen waar een vergunning voor nodig is, worden ingedeeld in drie categorieën. De categorie wordt bepaald door de mate van risico’s voor de openbare orde en veiligheid, de impact op het gebied en gevolgen voor het verkeer. De indeling is als volgt:
A-evenement
Laag risico-evenement, waarbij het (zeer) onwaarschijnlijk is dat die gebeurtenis leidt tot risico’s voor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid en/of het milieu en maatregelen en/of voorzieningen vergt van het daartoe bevoegd gezag om die dreiging weg te nemen en/of de schadelijke gevolgen te beperken.
Een aanvraag voor een A-evenement moet minimaal 12 weken voor het evenement volledig zijn ingediend.
B-evenement
Evenement met verhoogde aandacht, waarbij het mogelijk is dat die gebeurtenis leidt tot risico’s voor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid en/of het milieu en maatregelen en/of voorzieningen vergt van het daartoe bevoegd gezag om die dreiging weg te nemen en/of de schadelijke gevolgen te beperken.
Een aanvraag voor een B-evenement moet minimaal 12 weken voor het evenement volledig zijn ingediend.
C-evenement
Evenement met een hoger risico, waarbij het (zeer) waarschijnlijk is dat die gebeurtenis leidt tot risico’s voor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu en maatregelen en/of voorzieningen vergt van het daartoe bevoegd gezag om die dreiging weg te nemen of schadelijk gevolgen te beperken.
Een aanvraag voor een C-evenement moet minimaal 16 weken voor het evenement volledig zijn ingediend.
Onder welke categorie een evenement valt, wordt door de gemeente bepaald in overleg met de interne adviseurs en de adviserende hulpdiensten.
Open of besloten evenement
Belangrijk is of je evenement voor iedereen toegankelijk of besloten is. Besloten betekent dat het evenement op een eigen locatie georganiseerd wordt en alleen is voor mensen die uitgenodigd zijn. In dat geval is geen melding of vergunningsaanvraag nodig. Wel kan het zijn dat er andere toestemmingen of ontheffingen nodig zijn. Bijvoorbeeld als er alcohol geschonken wordt, er een weg afgesloten wordt, of er (harde) muziek is. Neem in dat geval contact op met één van onze vergunningverleners via telefoonnummer 0485-854000.
Let op
Het feit dat je kaartjes moet kopen of entree moet betalen, maakt iets niet besloten. Een uitnodiging voor een besloten feest kan nooit via social media.
Nodige gegevens
Ga je een evenementenvergunning aanvragen, dan worden de onderstaande gegevens gevraagd.
Plattegrond evenemententerrein (verplicht)
Een tekening van het terrein, op schaal getekend, inclusief maatvoering met daarin getekend:
- Terreinoverzicht (situatietekening met noordpijl) waarmee de ligging van het evenement ten opzichte van de omgeving duidelijk wordt
- Nooduitgangen (aantal, breedte in meters, draairichting)
- Vluchtroute (aanduiding) bij nooduitgangen voor bezoekers en medewerkers
- Brandblusvoorzieningen
- Aanrijroute hulpdiensten
- Verzamelplaats publiek
- Noodverlichting
- Medische post (EHBO)
- Gevaarlijke stoffen (diesel, gasflessen, open vuur)
- Scheidingsconstructies brand- en rookwerend
- In het geval van bakkramen of bakwagens (foodtrucks) vermelden of het een gas- of elektrische installatie is en of er wordt gefrituurd
- Legenda (uitleg kaartsymbolen)
Tekening tent of tijdelijk gebouw (verplicht)
Bij een tent of gebouw waar meer dan 150 personen in kunnen, vragen we een plattegrondtekening, op schaal getekend, inclusief maatvoering met daarin getekend:
- Inrichting (garderobe, bars, kluisjes, podium, hekken, andere objecten), allen met maatvoering
- Beschikbare (netto) vloeroppervlakte voor het publiek (m²)
- Gelijktijdig aanwezige bezoekers per (verblijfs)ruimte
- Gebruiksbestemming per (verblijfs)ruimte
- Nooduitgangen ((aantal, breedte in meters, draairichting)
- Vluchtroute (aanduiding) bij nooduitgangen voor bezoekers en medewerkers
- Brandblusvoorzieningen (locatie en type)
- Noodverlichting (voor uitvallen stroomvoorzieningen, locatie en type)
- Gevaarlijke stoffen (diesel, gasflessen, open vuur)
- Scheidingsconstructies brand- en rookwerend
- In het geval van bakkramen of bakwagens (foodtrucks) vermelden of het een gas- of elektrische installatie is en of er wordt gefrituurd
- Legenda (uitleg kaartsymbolen)
Draaiboek of plan van aanpak
Zodra je een evenement organiseert, kan het handig zijn dat je een draaiboek of een plan van aanpak aanlevert. Deze bevat bijvoorbeeld een beschrijving van het evenement, de direct betrokkenen, een schema van opbouw en afbouw en het artiestenprogramma.
Veiligheids- of calamiteitenplan
Bij ieder evenement kan er een calamiteit gebeuren. Om dan goed en snel te kunnen handelen, moet je vooraf een veiligheids-/calamiteitenplan maken. In zo’n plan omschrijf je het evenement, noem je de voorgenomen veiligheidsmaatregelen, de risico’s die je verwacht en welke andere maatregelen je neemt voor de veiligheid. In het plan moet het volgende staan:
- Telefoonlijst
- Toezicht/beveiliging (met inzetschema’s en posities)
- Medische voorzieningen (EHBO met inzetschema en posities)
- Hygiëne (afval, toiletvoorzieningen)
- Activiteitenprofiel (programma, line-up/time-table, artiesten)
- Bezoekersprofiel (doelgroep, drugs-/alcoholgebruik, huisregels)
- Verkeer en vervoer (te verwachten vervoersstromen)
- Werkwijze voor alcohol (bandjes, leeftijdscontrole, beveiliging)
- Risicoanalyse (te verwachten reële risico’s bij het evenement) met preventieve en repressieve maatregelen
- Taakkaarten (reguliere taken, taken bij calamiteiten)
- Communicatieplan (binnen de organisatie, naar bezoekers, naar omgeving)
- Stappenplan - Hoe maak je een veiligheidsplan voor een evenement? (Deze link gaat naar een andere website)
Kijk ook naar de informatiebladen van de brandweer (Deze link gaat naar een andere website) waarin de regels worden uitgelegd. Dit helpt je om een brandveilig evenement te organiseren.
Beveiligingsplan of Inzetschema
Een beveiligingsplan of inzetschema kun je opvragen bij het beveiligingsbedrijf dat je hebt ingehuurd.
Verkeers- en parkeerplan
Als er gevolgen zijn voor het verkeer, dan moeten deze worden beschreven in een verkeersplan en parkeerplan (auto/(brom)fietsen/omleiding openbaar vervoer).
Wil je zelf een verkeers- en parkeerplan maken? Dan kan je gebruik maken van de Traffic Chart app (Deze link gaat naar een andere website)
Uitleg vind je rechtsboven op de pagina onder ‘How to?. De app is ook handig voor het maken van een routekaart bij verplaatsbare evenementen, zoals een lichtjesoptocht.
Constructiegegevens
Constructieve gegevens, bouwconstructies, tekeningen en constructieberekeningen (bouwboek) moet je aanleveren bij:
- Tent/overkapping vanaf 50 m2 waarin / waaronder meer dan 150 personen verblijven (tentboek)
- Constructieve gegevens podia hoger dan 1 meter met grote windbelasting, of waar veel (150 personen) publiek op staat, of met overkapping
Neem contact op met een deskundig constructiebureau voor deze bouwwerken.
Geluidsplan
In het geluidsplan staat hoe je geluidsoverlast van jouw evenement wilt voorkomen en hoe je de hoeveelheid geluid tijdens het evenement gaat meten en beheersen.