Bezoek alleen op afspraak

Om je beter en sneller te kunnen helpen, werken wij alleen op afspraak.

Afspraak maken (Deze link gaat naar een andere website)

Besluitenlijst 6 februari 2024

Uitnodigingen 6 februari 2024

Samenvatting

  1. 15/02 donderdag, gemeente Tiel, installatie Frank van der Meijden als burgemeester kom 17.30 uur te Tiel
  2. 21/03 donderdag, gemeente Bergen: afscheidsbijeenkomst burgemeester Manon Pelzer vanaf 18.00 uur te Siebengewald
  3. 04/10 vrijdag, Merletcollege: save the date 50-jarig jubileum vanaf 16.00 uur, locatie nog niet bekend

Besluit:

  1. College verhinderd, wordt afgemeld.
  2. Burgemeester Marieke Moorman aanwezig.
  3. Wethouder Joost Hendriks aanwezig.

Aanwijzingsbesluit gebieden verboden drankgebruik Land van Cuijk

Z/23/156180 - D/24/1884845

Samenvatting

Op grond van artikel 2:48, eerste lid van de APV kan het college gebieden aanwijzen waar het verboden is om alcoholhoudende drank te nuttigen of bij zich te hebben in aangebroken flessen, blikjes en dergelijke. In het Aanwijzingsbesluit gebieden verboden drankgebruik Land van Cuijk wijst het college deze gebieden aan.

Besluit:

Vast te stellen het Aanwijzingsbesluit gebieden verboden drankgebruik Land van Cuijk.

Verlenging benoemingen leden regionale geschillencommissie t.b.v. arbeidsvoorwaardelijke zaken

Z/24/158329 - D/24/1886973

Samenvatting

Sinds 1 januari 2020 is in de cao-gemeenten een geschillenprocedure opgenomen voor de behandeling van individuele geschillen tussen de werkgever en de werknemer over enkele onderwerpen (zie cao art.11.5). In de regio is door een aantal organisaties hiervoor een regionale pool gevormd. De huidige benoemingen van de geschillencommissieleden liepen af op 31 december 2023. Het college wordt nu voorgesteld te besluiten tot verlenging van de benoeming van 12 leden van de geschillencommissie tot 1/1/2028 en tot betaling van de afgesproken uurvergoeding. De OR dient hierover geïnformeerd te worden. Instemming van de vakbonden is reeds verkregen. Inzet is de verbeterpunten, die zijn gebleken uit de evaluatie, in regionale afstemming op te pakken.

Besluit:

  1. De benoemingen van 12 leden van de geschillencommissie voor arbeidsvoorwaardelijke zaken, zoals genoemd in CAO-gemeenten art.11.5, te verlengen tot 1 januari 2028.
  2. De hierover afgesproken uurvergoeding voort te zetten.
  3. De OR hierover te informeren.

Raadsinformatiebrief Einde pilot ambulant jongerenwerk (straatwerk) en inzet straatcoaches vanaf 1 maart 2024.

Z/23/112564 - D/24/1890148

Samenvatting

De pilot Ambulant jongerenwerk 2023 Land van Cuijk, die van start is gegaan op 1 maart 2023 wordt na 1 maart 2024 niet voortgezet. De belangrijkste reden hiervoor is dat het aanbod van Sociom onvoldoende aansluit bij de meer repressieve aanpak die nodig is in het tegengaan en voorkomen van overlast én het signaleren en voorkomen van criminaliteit onder jongeren. Het ambulant jongerenwerk blijft een belangrijk onderdeel van de brede preventieve jeugdaanpak. Naar aanleiding van acute overlastproblematiek bij de scholen in Grave zijn vanaf 19 december 2023 straatcoaches in de nabije omgeving van de scholen ingezet. Deze fungeren als schakel tussen de jongeren, scholen, politie en gemeente en opereren in het gebied tussen handhaven en zorg. De straatcoaches zijn voor iedereen herkenbaar en zichtbaar aanwezig en zijn actief op tijden en plaatsen dat de jongeren ook daadwerkelijk worden gesignaleerd. Gedrag en signalen van jongeren kunnen aanleiding geven om snel te schakelen. We zien dat dit goede resultaten en een veilig gevoel in de omgeving geeft. Daarom willen we deze lijn inzetten voor de hele gemeente Land van Cuijk.

Besluit:

  1. Geen structureel vervolg te geven aan de Pilot Ambulant Jongerenwerk (straatwerk) 2023.
  2. In principe straatcoaches in te gaan zetten voor de aanpak van overlastgevende jongeren in de gemeente Land van Cuijk.
  3. Vast te stellen de raadsinformatiebrief.

Raadsinformatiebrief aanbestedingproces ’t Hoogkoor Boxmeer

Z/24/161271 - D/24/1897950

Samenvatting

Voor de exploitatie van het sportcomplex ’t Hoogkoor in Boxmeer is het noodzakelijk dat er een nieuwe overeenkomst gesloten gaat worden met een exploitant. De overeenkomst met de huidige exploitant biedt geen mogelijkheden tot verlenging. Dit betekent dat er een aanbestedingsprocedure gehouden moet worden. Insteek is dat deze procedure in de zomer van dit jaar afgerond zal zijn zodat met ingang van 1 januari aanstaande de nieuwe overeenkomst met een ondernemer van kracht zal zijn. Ofschoon het doorlopen van deze aanbestedingsprocedure een bevoegdheid is van het college wordt, om de raad goed te informeren en betrokken te houden hierbij, voorgesteld een raadsinformatiebrief vast te stellen.

Besluit:

Vast te stellen de raadsinformatiebrief over het aanbestedingsproces van ’t Hoogkoor in Boxmeer.

Raadsinformatiebrief Harmonisatie van het accommodatiebeleid en krediet voor accupakket gemeenschapshuis De Wilg en overname beheer gymzaal d’n Turf te Wilbertoord

Z/23/131174 - D/23/1785560

Samenvatting

Met het bestuur van Gemeenschapshuis De Wilg te Wilbertoord is overeenstemming bereikt over de afbouw van de contractsubsidie in combinatie met de aanschaf van een accupakket voor het gemeenschapshuis. Daarnaast is met het bestuur afgesproken dat ze per 1 augustus 2024 het beheer en de exploitatie van gymzaal D’n Turf in Wilbertoord van de gemeente overnemen. Het onderhandelingsresultaat geeft de beheerstichting zowel voor het gemeenschapshuis als voor de gymzaal een toekomstperspectief waarmee een gezonde structurele exploitatie gedraaid kan worden.

Besluit:

  1. € 39.930 beschikbaar stellen voor de aanschaf van een accupakket voor gemeenschapshuis De Wilg in Wilbertoord.
  2. De contractsubsidie voor de beheersstichting van gemeenschapshuis De Wilg in 5 jaar af te bouwen naar € 0.
  3. De overname van het beheer van gymzaal D’n Turf mogelijk te maken door het bieden van een financiële ondersteuning indien onevenredige energiekosten een negatief exploitatieresultaat veroorzaken voor een periode van maximaal 3 jaar.
  4. De financiële gevolgen te verwerken in de 1e bestuursrapportage 2024.
  5. De raadsinformatiebrief ‘Verduurzaming Gemeenschapshuis De Wilg en overname beheer gymzaal D’n Turf in het kader van de harmonisatie van het accommodatiebeleid’ vast te stellen.

Uitvoeringsprogramma IHP onderwijs 2022-2027

Z/21/738028 - D/23/1874787

Samenvatting

Op 8 december 2022 heeft de gemeenteraad het integraal huisvestingsplan (IHP) onderwijs gemeente Land van Cuijk 2022 vastgesteld. Het IHP is vastgesteld voor de periode 2022-2027 met een doorkijk tot aan 2050 als huisvestingskader voor onderwijshuisvesting. In 2027 wordt een nieuw IHP aan de gemeenteraad voorgelegd voor besluitvorming. Als opgenomen in het IHP is na vaststelling een uitvoeringsprogramma opgesteld voor een termijn van vijf jaar. Het voorliggend uitvoeringsprogramma geeft een nadere vertaling van het IHP voor de periode 2022-2027 over de afspraken tot samenwerking op programma- en projectniveau. In het uitvoeringsprogramma zijn de projecten nader geconcretiseerd. Het is de tactische vertaling van het IHP. Het uitvoeringsprogramma IHP is unaniem conform vastgesteld in het Op Overeenstemming Gericht Overleg (OOGO) onderwijshuisvesting met de schoolbesturen op 28 november 2023. Uw college wordt voorgesteld het uitvoeringsprogramma vast te stellen.

Besluit:

  1. Het uitvoeringsprogramma IHP onderwijs 2022-2027 vast te stellen.
  2. Financiële gevolgen van het uitvoeringsprogramma IHP zijnde voor 2025: € -271.000; 2026: € -1.355.000; 2027: € 429.000; 2028: € 607.000) te verwerken in het eerstvolgende P&C-product 2024.

Raadsvoorstel Kadernota Regionaal Bureau Leerplicht (RBL BNO) 2025

Z/24/162356 - D/24/1901134

Samenvatting

Het Regionaal Bureau Leerplicht Brabant Noordoost (RBL BNO) voert namens 6 gemeenten de leerplicht en kwalificatieplicht uit, voorkomt voortijdig schoolverlaten en monitort jongeren in een kwetsbare positie. RBL BNO biedt de kadernota 2025 aan. In de kadernota 2025 staat welke resultaten RBL BNO in 2025 wil halen en wat RBL BNO daarvoor gaat doen. De gemeenteraad wordt gevraagd om een zienswijze op het beleidskader te geven. Hiermee kan de gemeenteraad mede richting geven aan de inhoudelijke en financiële koers van RBL BNO. Al met al is het beeld over het RBL BNO positief zodat er geen zienswijze ingediend hoeft te worden. Voorgesteld wordt het raadsvoorstel met deze strekking vast te stellen.

Besluit:

  1. Kennis te nemen van de kadernota 2025 van de Kadernota Regionaal Bureau Leerplicht Brabant Noordoost (RBL BNO 2025);
  2. Vast te stellen het raadsvoorstel en concept-raadsbesluit over de Kadernota 2025 van RBL BN) 2025.

Raadsinformatiebrief Chauffeurstekort leerlingenvervoer

Z/23/151447 - D/23/1869125

Samenvatting

De vervoerder Van Dijk heeft structurele problemen in het tijdig rijden van het leerlingenvervoer vanwege chauffeurstekorten. Hierdoor komen leerlingen op wisselende dagen te laat op school, waarbij de piek ligt op de donderdag- en vrijdagochtend. Dit levert veel onzekerheid en problemen op voor leerlingen en hun ouders. De vervoerder heeft het voorstel gedaan om als noodmaatregel bepaalde routes in de ochtend, tot aan de zomervakantie, structureel navolgend te gaan rijden. Dit betekent dat bepaalde routes in de ochtend als 2de route worden gereden wanneer de chauffeur terug is van de 1ste route. Routes worden na elkaar gereden in plaats van tegelijk en betekent dat die leerlingen te laat op school komen.De vervoerder wil hiermee bereiken dat het te laat rijden dan op een vast moment is, waardoor er meer duidelijkheid en structuur is voor ouders en leerlingen. Ouders hebben nadrukkelijk verzocht om deze duidelijkheid tijdens een informatieavond. Ondertussen zet Van Dijk nog extra in op het werven van nieuwe chauffeurs. Meerkosten als gevolg van deze noodmaatregel komen voor rekening van Van Dijk.

Besluit:

  1. In te stemmen met de noodmaatregel structureel navolgend rijden leerlingenvervoer vanaf de voorjaarsvakantie tot de zomervakantie.
  2. In te stemmen met een nader op te stellen addendum waarin voorwaarden en afspraken met de vervoerder worden vastgelegd.
  3. In te stemmen met het verrekenen van financiële meerkosten ten gevolge van het structureel navolgend rijden.
  4. De raadsinformatiebrief vast te stellen betreffende ontwikkelingen leerlingenvervoer.

Raadsinformatiebrief Beantwoording Schriftelijke vragen van FVD 170124 over Acute problemen leerlingenvervoer

Z/24/160673 - D/24/1905125

Samenvatting

De fractie FvD (Marianne Akkermans) heeft op 17 januari 2024 schriftelijke vragen gesteld over het onderwerp ‘Acute problemen leerlingenvervoer’. In deze raadsinformatiebrief worden de gestelde vragen beantwoord.

Besluit:

Vast te stellen de raadsinformatiebrief met de beantwoording van de schriftelijke vragen van FVD over Acute problemen leerlingenvervoer.

Raadsinformatiebrief Beantwoording schriftelijke vragen LPG over ontwikkelingen supermarkten in Grave

Z/24/158917 - D/24/1904475

Samenvatting

Er zijn schriftelijke vragen gesteld door LPG, Astrid Bannink, over ontwikkelingen rond supermarkten in Grave. Ter beantwoording hiervan is een raadsinformatiebrief opgesteld. Voorgesteld wordt deze vast te stellen.

Besluit:

Vast te stellen RIB ter beantwoording van schriftelijke vragen LPG gesteld op 8 januari 2024 omtrent ontwikkelingen betreffende supermarkten Grave.

Aanbesteding kermissen 2024 e.v.

Z/23/143500 - D/23/1864067

Samenvatting

In mei 2023 is het kermisbeleid vastgesteld. In dit beleid werden er twee vormen van het organiseren van een kermis vastgesteld: De kern organiseert zelf de kermis of de kermis wordt georganiseerd in opdracht van de gemeente. 16 kermissen worden door het dorp zelf georganiseerd, 12 kernen hebben ervoor gekozen om de kermis door de gemeente te laten organiseren en 5 kernen organiseren geen kermis. Voor de 12 kernen welke in opdracht van de gemeente georganiseerd worden is een openbare aanbestedingsprocedure doorlopen. Men kon op 5 percelen intekenen. De aanbestedingsprocedure is inmiddels afgerond.

Besluit:

Kennisnemen van de uitkomst van de aanbestedingsprocedure voor de kermissen in het Land van Cuijk.

Raadsinformatiebrief Motie over Prikkelarme kermis van GroenLinks-PvdA+SP+Team Lokaal

Z/23/125163 - D/23/1874344

Samenvatting

In de raadsvergadering van 25 mei 2023 heeft de raad een motie “prikkelarme kermis” (2023-Ma-12) aangenomen. Hierin roept de raad op om een tijdslot op te nemen voor een prikkelarme kermis in verschillende kernen. In 12 kernen in het Land van Cuijk wordt de kermis door de gemeente georganiseerd. In de aanbestedingsprocedure hiervoor is de voorwaarde opgenomen dat op de zondag van 12.00 uur tot 14.00 de kermis prikkelarm is. Daarmee wordt zoveel mogelijk tegemoet gekomen aan de motie. Voor de kernen welke de kermis zelf organiseren zal aanbevolen worden hier tevens een prikkelarm moment in te plannen naar eigen inzicht. Ter afdoening van hoe met deze motie wordt omgegaan dient de raad geïnformeerd te worden d.m.v. een raadsinformatiebrief.

Besluit:

Vast te stellen de raadsinformatiebrief als reactie op de motie over prikkelarme kermissen.

Raadsinformatiebrief Datum kermis Boxmeer en voor- en nadelen hiervan

Z/23/125161 - D/23/1872386

Samenvatting

In de raad van 25 mei 2023 is een motie (2023-Ma-11) aangenomen over de datum van de kermis in Boxmeer. Tevens is in dezelfde vergadering een toezegging gedaan om de voor- en nadelen te benoemen hierover. (2023-Tz-22). Voorgesteld wordt om de motie en toezegging af te handelen in één raadsinformatiebrief omdat beiden nauw met elkaar samenhangen.
Er is bij inwoners, horeca en kermisexploitanten onderzocht welke voorkeur men heeft: juni of augustus als maand om de kermis te organiseren. Hieruit is gebleken dat de voorkeur uitgaat naar juni. Voorgesteld wordt om de kermis in juni te blijven organiseren en de raad, ter afdoening van de aangenomen motie en gedane toezegging, hierover te informeren d.m.v. een raadsinformatiebrief.

Besluit:

  1. De kermis in Boxmeer in de maand juni te laten plaatsvinden;
  2. Ter afdoening van de motie de raadsinformatiebrief over dit onderwerp vast te stellen.

Voortgang reconstructie Wethouder Lindersstraat te Wilbertoord

Z/24/161721 - D/24/1899702

Samenvatting

Hoofdpijlers van de reconstructie van de Wethouder Lindersstraat in Wilbertoord is het klimaatadaptief inrichten van de openbare ruimte en het creëren van een vitale duurzame klimaatbestendige doorgaande bomenrij. Om dit te bewerkstellingen moeten de nutsvoorzieningen voor water, gas en elektriciteit worden verlegd. ENEXIS heeft aangegeven geen grootschalige vervangingsopgave te hebben. Op basis van huidige algemene verordening ondergrondse infrastructuren geldt dat de totale verlegkosten van gas en elektriciteit voor rekening van de gemeente Land van Cuijk zijn. Het uitsluitend dragen van de verlegkosten van nutsvoorzieningen door de gemeente is maatschappelijk niet verantwoord en uitlegbaar. In het najaar van 2023 is een nieuwe regeling vastgesteld waardoor deze kosten niet voor rekening van de gemeente komen. Deze regeling kan pas over een jaar echt effectief van kracht worden gelet op de opzegtermijn van 1 jaar voor de bestaande overeenkomsten met nutsbedrijven. Het project loopt hierdoor wel een vertraging op van 1 jaar. Voorgesteld wordt de raad middels een raadsinformatiebrief hierover te informeren.

Besluit:

Vast te stellen de raadsinformatiebrief over de voortgang van de reconstructie van de Wethouder Lindersstraat in Wilbertoord.

Beantwoording schriftelijke vragen CDA en VVD over het Weijerpark in Boxmeer

Z/24/159440 - D/24/1898775

Samenvatting

De fractie CDA en VVD hebben vragen gesteld omtrent inrichting en veiligheid van het Weijerpark in Boxmeer. Middels een Raadsinformatiebrief worden deze vragen beantwoord.

Besluit:

Vast te stellen de raadsinformatiebrief Beantwoording schriftelijke vragen CDA en VVD over de inrichting en veiligheid van het Weijerpark in Boxmeer.

Vaststelling anterieure overeenkomst Hoogeindsestraat 11 / 11a Rijkevoort

Z/23/156295 - D/24/1894424

Samenvatting

De eigenaar van het perceel BMR00 W 1141 (Hoogeindsestraat 11 / 11a) heeft verzocht om een omgevingsvergunning voor strijdig gebruik van het bestemmingsplan ‘’Komplan Rijkevoort” ten behoeve van de herontwikkeling van een bestaande woning/praktijkruimte tot 6 appartementen. Om dit plan mogelijk te maken is een omgevingsvergunning wegens strijdig gebruik noodzakelijk . Om de aanvraagprocedure verder te kunnen doorlopen is er een anterieure overeenkomst opgesteld. De eigenaar/aanvrager is hiermee akkoord en heeft deze inmiddels eenzijdig ondertekend.

Besluit:

Vast te stellen de anterieure exploitatie- en realisatieovereenkomst betreffende het plan “Hoogeindsestraat 11 / 11a” te Rijkevoort.

Raadsvoorstel Vaststelling bestemmingsplan Buitengebied Beers, Verlengde Molenstraat ong. (naast 6)

Z/22/071434 - D/23/1866944

Samenvatting

De Initiatiefnemers zijn voornemens op de locatie Verlengde Molenstraat ongenummerd (naast nummer 6) in Beers een nieuwe woning te ontwikkelen door middel van de provinciale
ruimte voor ruimteregeling. Inmiddels is hiervoor een bouwtitel aangekocht. Om de bouw van deze woning mogelijk te maken is een nieuw bestemmingsplan opgesteld dat in ontwerp ter inzage heeft gelegen. Er zijn geen zienswijzen ingediend. Ook is een besluit Hogere waarde nodig, omdat de voorkeursgrenswaarde vanwege het wegverkeer wordt overschreden.

Besluit:

  1. Het raadsvoorstel en concept raadsbesluit betreffende het bestemmingsplan ‘Buitengebied Beers, Verlengde Molenstraat ong. (naast 6)’, met identificatienummer NL.IMRO.1982.BPBuVerlMolenstr-VA01 en het beeldkwaliteitsplan Verlengde Molenstraat ong. (naast 6) Beers vast te stellen.
  2. Het Besluit Hogere waarden Geluidhinder Beers, Verlengde Molenstraat ong. vast te stellen.

Zienswijzen Notitie Reikwijdte en Detailniveau voor het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie

Z/23/156476 - D/24/1895662

Samenvatting

In de Notitie Reikwijdte en Detailniveau voor het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie, worden drie mogelijke ontwikkelingen genoemd die onze gemeente raken/schaden: heropening De Peel, uitbreiding milieuruimte Volkel en uitbreiding munitiespringterrein Reek. In nauw overleg met de samenwerkende regiogemeenten zijn daarom zienswijzen opgesteld. Voorgesteld wordt deze zienswijze ook namens onze gemeente vast te stellen. Oók omdat de gemeenteraad eerder heeft uitgesproken dat heropening van De Peel ongewenst is, wordt voorgesteld een raadsinformatiebrief vast te stellen zodat de raad in kennis wordt gesteld van de ingebrachte zienswijzen en betrokken blijft bij dit onderwerp.

Besluit:

  1. Vast te stellen de zienswijze op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau voor het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie.
  2. Vast te stellen de raadsinformatiebrief “Zienswijzen Nationaal Programma Ruimte voor Defensie”.