Afvalstoffenheffing
Alle huishoudens in onze gemeente betalen afvalstoffenheffing. Dit is een vergoeding voor de kosten van het inzamelen en verwerken van het huishoudelijk afval. Je betaalt de afvalstoffenheffing via de gecombineerde aanslag gemeentelijke belastingen. Voor het aanbieden van restafval moet je tariefzakken gebruiken die je bij de supermarkten kunt kopen.
Kosten
- Voor het ophalen van afval is het vaste tarief per jaar voor elke woning € 213,96 per jaar.
- De tariefzakken met een inhoud van 60 liter kosten € 15,00 per 10 stuks.
- De tariefzakken met een inhoud van 30 liter kosten € 7,50 per 10 stuks.
Verhuizing
- Verhuis je binnen de gemeente? Dan blijft de afvalstoffenheffing gelijk en verandert er niets.
- Ga je bij iemand inwonen die al afvalstoffenheffing betaalt? Dan verminderen we jouw belasting voor de overgebleven maanden.
- Ga je verhuizen naar een andere gemeente? Dan krijg je het geld over de maanden dat je niet meer in onze gemeente woont automatisch terug. Van de nieuwe gemeente krijg je een nieuwe aanslag.
Bedrijven
Bedrijven die een beperkte hoeveelheid bedrijfsafval aanbieden betalen reinigingsrecht. Het tarief is hetzelfde als de afvalstoffenheffing. Een bedrijf kan met een brief of e-mail om vermindering vragen. Je moet dan wel kunnen aantonen dat het bedrijfsafval op een andere verantwoorde manier wordt afgevoerd. Bijvoorbeeld via een factuur van een particulier vuilcontainerbedrijf.
Combinatie woning/bedrijf
Heb je een combinatie van een woning met een bedrijf, dan hoef je alleen voor het woondeel afvalstoffenheffing te betalen. Voorwaarde is wel dat je een beperkte hoeveelheid bedrijfsafval aanbiedt.