Wateroverlast
Hier vind je meer informatie over wat je kunt doen bij wateroverlast door hoog grondwater.
- Bij acuut gevaar, of twijfel daarover bel je 112.
- Is er geen spoed, maar heb je toch de brandweer nodig? Bijvoorbeeld bij losliggende putdeksels op de weg, of bij risico op kortsluiting of brand? Bel dan 0900-0904, of kijk op brandweer.nl/geenspoed (Deze link gaat naar een andere website).
Zelf regelen
- ondergelopen ruimtes
- water bij het eigen huis, bijvoorbeeld water in tuinen en opritten
- verstopte riolering in huis
Bij problemen met de riolering in huis is het niet altijd duidelijk of het gaat om een verstopping, of een ander probleem. In dat geval kun bellen naar 0485-854100. Je mag dit nummer ook bellen als er een gevaarlijke situatie ontstaat. Bijvoorbeeld als wegen of fietspaden onder water staan. Buiten openingstijden en in het weekend krijg je na de boodschap dat we gesloten zijn de keuze om voor een noodsituatie te worden doorverbonden.
Lees wat je kunt en moet doen bij storm- en wateroverlast (Deze link gaat naar een andere website) op de website van Brandweer Nederland.
Je kunt de waterstanden zelf bijhouden via:https://waterinfo.rws.nl/#/publiek/waterhoogte (Deze link gaat naar een andere website).
Bij gemeente melden
- Verstopte riolering in de straat
- Bel bij een gevaarlijke situatie, bijvoorbeeld als wegen of fietspaden onder water staan, naar het algemene nummer 0485-854000. Buiten openingstijden en in het weekend krijg je na de boodschap dat we gesloten zijn de keuze om voor een noodsituatie te worden doorverbonden.
Je hoeft niet te bellen bij rode lampjes die branden bij drukrioolputten in het buitengebied.Wij kunnen bij wateroverlast helaas niks doen met deze meldingen.
Overzicht
Op onderstaande afbeelding zie je alle opties nog even overzichtelijk op een rij:
Schade door water
Heb je schade door hoog grondwater? Meld dit dan altijd eerst bij je opstal- of inboedelverzekeraar. Vind je dat de schade komt door nalatigheid van de gemeente? Dan kun je ons aansprakelijk stellen. Hierbij moet je duidelijk aangeven waarom je vindt dat we nalatig zijn geweest en hier ook bewijs voor meesturen. Stuur ook een toe- of afwijzing van je eigen verzekeraar mee als je die hebt.