Verklaring omtrent het gedrag (VOG)

Als je een nieuwe baan of stageplaats krijgt, kan de werkgever om een VOG vragen. Het is een verklaring die aangeeft dat jouw gedrag in het verleden geen bezwaar vormt voor de baan of stage.

Een VOG kun je alleen aanvragen in de gemeente waar je staat ingeschreven. Sta je niet ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP)? Dan moet je altijd een VOG aanvragen bij Justis (de screeningsautoriteit van het Ministerie van Justitie en Veiligheid) via www.rijksoverheid.nl (Deze link gaat naar een andere website). Een VOG aanvragen kost geld.

Justis beslist in alle gevallen of je een VOG krijgt.

Let op: commerciële bureaus bieden aan om een VOG voor jou aan te vragen. Dat heeft geen voordelen, maar kost wel extra geld. Kijk voor meer informatie op Voorkom extra kosten op www.justis.nl (Deze link gaat naar een andere website).

Nodig

Volledig ingevuld aanvraagformulier VOG (dit krijg je van je werkgever)

Ben je door iemand gemachtigd? Neem dan ook het volgende mee:

Let op!

De aanvraag moet altijd voorzien zijn van een handtekening van de werkgever of van de organisatie.

Kosten 2024

Aanvragen

Je kunt op verschillende manieren een VOG aanvragen. De werkgever of organisatie die om een VOG vraagt, geeft aan of je de aanvraag digitaal of schriftelijk kunt doen. Overleg met je werkgever als je de aanvraag op een andere manier wil doen dan hij of zij heeft voorgesteld.

Ben je vrijwilliger? Dan kun je in sommige gevallen een gratis VOG aanvragen bij www.justis.nl (Deze link gaat naar een andere website). De vrijwilligersorganisatie kan je hier meer over vertellen.

Digitaal aanvragen

De werkgever zet de VOG aanvraag online voor je klaar. Je krijgt vervolgens een e-mail van Justis met daarin een aanvraagcode. Met deze code kun je online inloggen, de aanvraaggegevens controleren en de aanvraag betalen. Om jouw aanvraag succesvol af te ronden heb je DigiD en een geldig e-mailadres nodig.

Schriftelijk aanvragen

Wil of kun je de aanvraag niet online doen? Dan kun je een schriftelijke aanvraag doen bij de publieksbalie in het gemeentehuis. Het aanvraagformulier dat je hiervoor nodig hebt krijg, je van de organisatie die om de VOG vraagt. Kijk voor meer informatie op www.justis.nl (Deze link gaat naar een andere website).

Hoe lang duurt het?

Binnen 1 tot 4 weken krijg je bericht van Justis. Heb je geen strafblad? Dan krijg je altijd een VOG. Heb je wel een strafblad? Kijk dan voor meer informatie op beoordeling van de VOG-aanvraag (Deze link gaat naar een andere website).

Je ontvangt de VOG altijd met de post op het adres dat je in de aanvraag opgeeft. Ook als je de aanvraag online hebt gedaan, krijg je de VOG via de post. Bij een digitale aanvraag gaat de VOG naar het adres waarop je ingeschreven staat in de Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP). Justis stuurt de VOG naar jou persoonlijk en niet naar de werkgever of organisatie.

Gastouderopvang

Als je in de gastouderopvang werkt, gebruik dan het formulier VOG gastouderopvang (Deze link gaat naar een andere website).