Levenloos geboren kindje aangeven of registreren

Het verlies is een ingrijpende, verdrietige gebeurtenis. Daarom proberen wij je bij de administratieve kant hiervan zo goed mogelijk te helpen.

Registratie in de Basisregistratie Personen (BRP)

Om je kindje te kunnen registreren in de Basisregistratie Personen (BRP) is een akte nodig. Deze akte wordt opgemaakt in de gemeente waar het kindje geboren is. Om deze akte op te laten maken, moet er aangifte van geboorte gedaan worden. Er zijn hierbij drie mogelijkheden.

Je kindje is levenloos geboren

Je doet aangifte in de gemeente waar je kindje is geboren. Heeft de zwangerschap korter dan 24 weken geduurd, dan heb je de keuze om aangifte te doen, dit is niet verplicht. Heeft de zwangerschap langer dan 24 weken geduurd, dan moet je aangifte van je kindje doen. De gemeente maakt een 'akte van geboorte (levenloos)’ op. In de akte worden de gegevens van je kindje opgenomen. Je kunt, als je dat wilt, je kindje ook laten bijschrijven in je huwelijk- of partnerschapsboekje..

Je kindje heeft kort geleefd

Is je kindje in dezelfde gemeente geboren en overleden? Dan doe je in die gemeente de aangifte. Is je kindje in een andere gemeente overleden? Dan doe je de geboorteaangifte in de gemeente waar je kindje geboren is, en de aangifte van overlijden in de gemeente waar je kindje overleden is. Hiervan worden akten opgemaakt.

Je kindje is langer geleden levenloos geboren of is kort na de geboorte overleden

Als je kindje langere tijd geleden geboren is en er is toen geen aangifte gedaan of je weet het niet zeker, dan kun je dit toch nog doen. Neem dan contact op met de gemeente waar je kindje geboren is. Deze gemeente kan dan nakijken of er wel of geen akte is opgemaakt. Als het nodig is wordt er toch nog een akte opgemaakt. Hiervan krijg je een afschrift.

Het kan ook zo zijn dat er bij de aangifte van je levenloos geboren kindje in de akte geen voornamen opgenomen zijn. Ook dit kan nog aangepast worden, als je dit wilt. Neem dan contact met ons op om na te gaan wat er moet gebeuren om de voornaam(en) van je kindje toe te voegen aan de akte.

Aangifte doen

Maak voor de aangifte van geboorte en overlijden van je kindje altijd een afspraak. Neem even contact met ons op via 0485-854000 zodat wij voldoende tijd voor je kunnen vrijmaken.

Wie mogen aangifte doen?

Wat moet je meenemen

Registratie in de Basisregistratie Personen (BRP)

Sinds 4 februari 2019 is het mogelijk om je kindje bij te schrijven bij je persoonsgegevens in de BRP. Dit doe je in de gemeente waar je  woont. Voor deze registratie is een afschrift van de akte nodig. Deze kun je opvragen in de gemeente waar je kindje geboren is. Als je wilt kunnen wij dat voor je doen. Als er een afschrift van de akte is, kun je jouw kindje laten registreren. Iedere ouder beslist zelf of hij of zij wil dat het kindje aan zijn of haar gegevens wordt toegevoegd in de BRP. Je kunt dit niet voor elkaar beslissen.

Op afspraak

Maak voor het bijschrijven van de gegevens van je kindje altijd een afspraak via 0485854000, dan maken wij hiervoor voldoende tijd vrij.

Thuis regelen

Je kunt ook het verzoek voor de bijschrijving in de BRP thuis invullen en opsturen. Gebruik hiervoor één van onderstaande formulieren.

Wat gebeurt er met de registratie?

Je kindje wordt toegevoegd aan jouw persoonsgegevens. Als dit gebeurd is, ontvang je een brief om dit te bevestigen. Je ziet de registratie van je kindje als je inlogt op www.mijnoverheid.nl (Deze link gaat naar een andere website). Het duurt meestal een aantal dagen voordat je de gegevens kunt zien.

De gegevens van je kindje worden niet doorgegeven aan andere organisatie die de BRP gebruiken. Zij krijgen dus geen informatie van je kindje te zien. Je kunt hierbij denken aan de zorgverzekering, de Belastingdienst of de Sociale Verzekeringsbank.

Goed om te weten