Bezoek alleen op afspraak

Om je beter en sneller te kunnen helpen, werken wij alleen op afspraak.

Afspraak maken (Deze link gaat naar een andere website)

Besluitenlijst 5 september 2023

Uitnodigingen 5 september 2023

Samenvatting

  1. 08/09, 14/09, 15/11, 29/11 vrijdag, donderdag, woensdagen, VNG: online sessies wethouders Omgevingswet
  2. 23/09 zaterdag, Peter en Marga van Kempen: afscheid Café van Kempen van 15.00-23.00 uur te Katwijk
  3. 22/11 woensdag, AgriFood Capital B.V.: Netwerk-Lunch van 11.30-14.00 uur te Veghel

Besluit:

  1. Wethouder Mark Janssen neemt deel aan online sessie(s).
  2. College verhinderd, wordt afgemeld.
  3. Marieke Moorman, Maarten Jilisen, Mark Janssen en Els Meulendijks (opgavemanager) aanwezig.

Aanwijzing loco secretarissen

Samenvatting

Enkele maanden geleden is de heer Joost van de Wetering benoemd als nieuwe directeur in de gemeente Land van Cuijk. Directeuren van onze organisatie dienen ook door het college benoemd te worden als loco-secretaris om, in voorkomende gevallen, de secretaris te mogen vervangen. Daarbij dient tevens aangegeven te worden wie als eerste, tweede en derde loco-secretaris fungeert. De nieuw benoemde directeur dient dus als loco-secretaris benoemd te worden. De twee overige directeuren zijn op 11-1-2022 aangewezen. Omdat voorgesteld wordt ook de volgorde te wijzigen is het opnieuw benoemen van de overige twee directeuren ook aan de orde. Dit voorstel ziet op beide zaken toe.

Besluit:

  1. Alle bestaande aanwijzingen als loco-secretaris in te trekken.
  2. De heer Wouter Smits aan te wijzen als eerste loco-secretaris van de gemeente Land van Cuijk.
  3. Mevrouw Gisela de Leeuw aan te wijzen als tweede loco-secretaris van de gemeente Land van Cuijk.
  4. De heer Joost van de Wetering aan te wijzen als derde loco-secretaris van de gemeente Land van Cuijk.

Raadsinformatiebrief ontwikkeling Visio west Grave

Samenvatting

Binnenkort starten de (voorbereidings)werkzaamheden van de herinrichting van Visio west in Grave. Het gaat hierbij op dit moment om graafwerkzaamheden om de oude fundamenten van de vesting te lokaliseren en te onderzoeken of deze sterk genoeg zijn om als fundament voor een nieuwe muur te fungeren. Het is wenselijk om de raad, stakeholders en omwonenden te informeren zodat voor iedereen duidelijk is welke werkzaamheden uitgevoerd worden. Daartoe is een raadsinformatiebrief opgesteld.

Besluit:

Vast te stellen de Raadsinformatiebrief over de stand van zaken van de voorbereiding van de herinrichting van Visio west in Grave.

Machtiging subsidie advies bureau om namens de gemeente subsidie aan te vragen t.b.v. verduurzaming gemeentelijk vastgoed

Samenvatting

Vanaf 18 september 2023 opent de 2e tranche van de subsidieregeling DUMAVA (Duurzaam Maatschappelijk Vastgoed), er is totaal € 190 miljoen beschikbaar. Aanvragen moeten worden ingediend bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het aanvraagproces is omslachtig en vraagt om specifieke deskundigheid, een extern subsidie adviesbureau kan hierin ondersteunen. Sommige beheerstichtingen van gemeentelijk vastgoed hebben al externe bureaus ingeschakeld voor aanvragen in het kader van de DUMAVA regeling, de eigenaar van het gebouw moet echter het bureau machtigen om namens de betreffende stichting een aanvraag in te dienen. Aangezien de gemeente zelf ook DUMAVA aanvragen wil indienen met de ondersteuning van een extern bureau, is ook hiervoor een machtiging nodig. De besluitvormingsbevoegdheid om deel te nemen aan de regeling ligt bij uw college, zo ook de ondersteuning middels een extern adviesbureau en de machtiging van dit bureau om namens de gemeente Land van Cuijk een aanvraag in te dienen. Omdat de DUMAVA subsidieregeling tot 2030 loopt is het aan te raden de bevoegdheid tot ondertekening van het machtigingsbesluit neer te leggen bij de teammanager Vastgoed, Grondzaken & Civiele Projecten zodat er de komende jaren snel geschakeld kan worden.

Besluit:

  1. Voor de aanvraag van externe subsidies, in het kader van verduurzaming gemeentelijk vastgoed, een extern subsidie adviesbureau in te schakelen;
  2. Het betreffende bureau te machtigen om namens de gemeente, of de beherende stichting van een gemeentelijk gebouw, de subsidieaanvraag in te dienen;
  3. De bevoegdheid om het machtigingsbesluit te ondertekenen voor de ondersteuning door een extern subsidiebureau voor subsidieaanvragen in het kader van verduurzaming van gemeentelijk vastgoed, neer te leggen bij de teammanager Vastgoed, Grondzaken & Civiele Projecten.

Beantwoording schriftelijke vragen LLVC inzake Hogeweg 5A Vierlingsbeek

Samenvatting

Door de fractie Liberaal LVC (Marc Oudenhoven) zijn op 27 juli 2023 schriftelijke vragen gesteld over het onderwerp ‘Planologische situatie percelen nabij Hogeweg 5a
Vierlingsbeek’. In deze raadsinformatiebrief worden de gestelde vragen beantwoord.

Besluit:

De Raadsinformatiebrief over de raadsvragen inzake Hogeweg 5A te Vierlingsbeek vast stellen.

Wijzigingsplan Achter de Heuf 1, omzetten agrarische bestemming naar wonen

Samenvatting

De eigenaar/bewoner van het adres Achter de Heuf 1 is gestopt met de agrarische bedrijfsvoering en heeft de bedrijfsopstallen gesaneerd. Wat resteert is de bestaande woning waar geen agrarisch bedrijf meer bij aanwezig is. In juridisch opzicht is daardoor strijdigheid ontstaan met het bestemmingsplan (bedrijfswoning versus burgerwoning). Het is niet meer dan redelijk om de bestemming van agrarisch om te zetten naar wonen. Het geldend bestemmingsplan bevat een regeling hiervoor en voorgesteld wordt om die toe te passen.

Besluit:

  1. Het ontwerpwijzigingsplan Achter de Heuf 1 Vierlingsbeek met identificatienummer NL.IMRO.1982.WP.VlbAchter1-ON01 in procedure te brengen;
  2. In te stemmen met de concept overeenkomsten “Landschappelijke inpassing” en “ Planschade”;
  3. Geen m.e.r.-procedure te doorlopen.