Verkenning grootschalig opwekken van duurzame energie

Geplaatst op vrijdag 22 maart 2024

Duurzaam opgewekte energie heeft de toekomst. Landelijk en in de regio zetten overheden en organisaties zich daarvoor in. Want we willen van aardgas en andere fossiele brandstoffen die CO2 uitstoten af. Ook in onze gemeente hebben we daar afspraken over gemaakt. Zo willen we in 2045 een klimaatneutrale gemeente zijn. De inzet van groene elektriciteit door zon en wind zijn daarvoor heel belangrijk

Grootschalig duurzame energie opwekken

We hebben kortgeleden afspraken vastgelegd voor het grootschalig opwekken van groene elektriciteit. Want hoe belangrijk we het ook vinden, we willen dat niet overal. En het moet aan duidelijke voorwaarden voldoen. We vinden het bijvoorbeeld belangrijk dat het in het landschap past. Mensen en natuur in de buurt moeten er zo min mogelijk last van hebben. Ook moeten onze inwoners er gebruik van kunnen maken.

Lokale afnemers

​​​​​​​Er moeten in de buurt grote afnemers zijn van deze elektriciteit. Het elektriciteitsnetwerk is overbelast, dus is het belangrijk dat het lokaal geleverd kan worden aan grotere afnemers.

Zakelijke initiatiefnemers

Zakelijke initiatiefnemers kunnen ons laten weten als zij binnen Land van Cuijk grootschalig duurzaam elektriciteit willen opwekken. Samen kijken we dan naar de mogelijkheden, locaties en voorwaarden. Het gaat nu nog om een verkenning. Er kunnen dan ook geen rechten aan ontleend worden.

Ben je een zakelijke initiatiefnemer en heb je interesse? Kijk dan op de pagina Zakelijke initiatiefnemers duurzame energie en meld je aan.

Particulieren

Voor particulieren en kleine ondernemers die voor eigen gebruik duurzame stroom op willen wekken zijn andere, soepelere voorwaarden. Neem hiervoor contact met ons op.