Subsidie onderhoud monumenten

Geplaatst op donderdag 21 december 2023

Met het onderhoud van een gemeentelijk monument zijn kosten gemoeid. Eigenaren van een gemeentelijk monument kunnen een tegemoetkoming krijgen in deze kosten. Sinds 1 januari geldt in heel de gemeente dezelfde regeling. Tot die tijd golden nog de afspraken uit de voormalige vijf gemeenten.

Maximale subsidie

Per gemeentelijk monument kan een vergoeding voor 50% van de kosten worden aangevraagd. De maximale tegemoetkoming is €2.500 per vijf jaar. Dit bedrag is nadrukkelijk bestemd voor onderhoud, en niet voor verbetering van het monument.

Subsidie aanvragen voor 2024

Gewoonlijk is het de bedoeling om in het jaar, voorafgaand aan de uitvoering van onderhoud, subsidie aan te vragen. Omdat de regeling pas aan het eind van 2023 is vastgesteld, was het eenmalig mogelijk om in januari deze subsidie aan te vragen.